„Jeżeli kiedykolwiek chcesz pracować z osobami niepełnosprawnymi
najpierw przywróć im godność.”
Maria Grzegorzewska
historii słów kilka…
Klasy integracyjne zostały powołane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w 1995 r. jako nowa forma kształcenia specjalnego.
W naszej szkole pierwszy oddział, umożliwiający wspólne kształcenie dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych, utworzono w dniu 01.09.2003r.
Pierwsza klasa integracyjna została powołana do życia z inicjatywy pani Dyrektor Małgorzaty Staciwy, która jako pierwsza w całym województwie łódzkim – rozpoczęła szerzenie idei integracji, tworząc oddziały integracyjne w Przedszkolu Miejskim nr 137 w Łodzi. To właśnie tam powstało pierwsze w województwie łódzkim przedszkole z oddziałami integracyjnymi, którego była dyrektorem. Swoje wieloletnie doświadczenia w kształceniu integracyjnym przeniosła w 2003 roku na grunt naszej szkoły.
Wychowawcą pierwszej klasy integracyjnej została pani Izabela Dąbek, a nauczycielem wspierającym – pani Edyta Kaczmarek.
Wszyscy pozostali nauczyciele i pracownicy szkoły wspierali nowo powstałą klasę i służyli swoją pomocą, co dzieje się do dziś.
Pierwsi absolwenci o specjalnych potrzebach edukacyjnych naszej szkoły, ukończyli już naukę w szkołach zawodowych, średnich oraz wyższych, a następnie podjęli pracę. Napawa nas to dumą.
Dzieci w oddziale integracyjnym
- W naszej szkole na każdym poziomie funkcjonuje jeden oddział integracyjny.
- Uczy się w nim maksymalnie 20 uczniów, w tym od 3 do 5 posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Szkoła jest w stanie zapewnić naukę dzieciom z niepełnosprawnością:
- słuchu,
- wzroku,
- ruchową, w tym z afazją,
- autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi
- Do oddziałów integracyjnych przyjmowani są uczniowie o różnym typie schorzeń, stopniu dojrzałości społeczno – emocjonalnej oraz sprawności intelektualnej. Staramy się, aby w jednym oddziale integracyjnym nie znalazły się dzieci z taką samą niepełnosprawnością.
- Uczniowie ci są objęci na terenie szkoły pomocą psychologiczno-pedagogiczną oraz rewalidacją. Ich rodzice mogą także skorzystać ze specjalistycznego wsparcia.
- Szkoła oferuje swoim niepełnosprawnym podopiecznym zajęcia specjalistyczne, takie jak:
- logopedia,
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
- rehabilitacja ruchowa,
- integracja sensoryczna (SI),
- zajęcia wzmacniające kompetencje emocjonalne i społeczne.
- Uczniowie otoczeni są na terenie szkoły opieką wykwalifikowanych specjalistów:
- pedagoga szkolnego,
- psychologa,
- logopedów,
- terapeutów,
- rehabilitanta ruchowego,
- pedagogów specjalnych.
- Praca z uczniem niepełnosprawnym opiera się na:
- diagnozie jego potrzeb i możliwości psychofizycznych,
- wdrażaniu działań wspierających jego rozwój,
- zintegrowanych działaniach nauczycieli, czyli współpracy zespołowej wychowawcy, wszystkich nauczycieli uczący w klasie oraz specjalistów celem zwiększenia efektywności oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych.
- Uczniowie pełnosprawni przyjmowani do oddziału integracyjnego wyróżniają się dojrzałością adekwatną dla swojego wieku oraz kulturą osobistą, by móc wspierać i pomagać niepełnosprawnym kolegom i koleżankom. Spokojne usposobienie, cierpliwość i empatia to cechy szczególnie pożądane, gdyż zmniejszają one ryzyko wystąpienia zachowań agresywnych lub innych zagrażających bezpieczeństwu dzieci.
Czym różni się oddział integracyjny od klasy masowej?
- Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych uczą się wspólnie ze swymi rówieśnikami.
- Mniejsza liczba uczniów – maksymalnie 20, w tym pięcioro z niepełnosprawnościami.
- W czasie większości zajęć, pracuje jednocześnie dwóch nauczycieli, tj. wychowawca (nauczyciel prowadzący) i nauczyciel wspierający, których zadaniem wdrażanie działań wspierających uczniów z niepełnosprawnościami poprzez indywidualizację procesu nauczania i wychowania.
- Indywidualne podejście sprawia, że każdy uczeń może czuć się zaopiekowany, wyjątkowy i ważny.
- Uczniowie jeżdżą na wycieczki, zielone szkoły, wychodzą do kina, teatru, muzeów, uczestniczą w warsztatach organizowanych poza szkołą – tak samo jak wszystkie inne klasy
- Uczniowie niepełnosprawni wraz z rówieśnikami realizują zajęcia na pływalni, świetlicy, w ramach kół zainteresowań, projektów i programów, rozwijając swoje pasje i talenty.
- Z reguły wszyscy uczniowie korzystają z tych samych podręczników, uczestniczą w zajęciach szkolnych zgodnie z planem.
- Wszyscy uczniowie klas integracyjnych odnoszą wymierne korzyści z uczestnictwa w tej formie kształcenia. Kształtują w sobie postawę: akceptacji, tolerancji, szacunku i współdziałania. Są przygotowani do świadomego uczestnictwa w społeczeństwie.
Uczniowie niepełnosprawni:
1) uczą się od swoich zdrowych rówieśników właściwych postaw i zachowań w określonych sytuacjach,
2) są bardziej zmotywowani do podejmowania wysiłku intelektualnego i fizycznego, przez co chętniej uczą się i z większą wytrwałością doskonalą te umiejętności, które sprawiają im kłopot,
3) stają się bardziej samodzielni w czynnościach samoobsługowych, a także w pokonywaniu napotykanych trudności, gdyż obecność rówieśników zwiększa ich motywację do pracy nad sobą.
4) uczą się mówić o swoich potrzebach oraz uczuciach i emocjach,
5) stają się bardziej odważni, otwarci i pewni siebie,
6) czują się akceptowani i potrzebni.
7) codzienny kontakt z rówieśnikami sprzyja ich społecznemu, emocjonalnemu i intelektualnemu rozwojowi.
Uczniowie zdrowi:
1) od najmłodszych lat oswajają się z odmiennością drugiego człowieka – z tym, że ktoś może wyglądać, mówić i zachowywać się w niespotykany dotąd dla nich sposób,
2) kształtują w sobie postawę akceptacji, życzliwości i tolerancji,
3) nabywają umiejętność krytycznego, ale obiektywnego oceniania zachowania innych osób,
4) kształtują w sobie umiejętność dostrzegania potrzeb drugiego człowieka i chęć niesienia mu pomocy,
5) rozwijają zdolność rozpoznawania i nazywania własnych emocji, przyswajają sposoby ich akceptowalnego wyrażania,
6) uczniowie uczą się współżycia z osobami niepełnosprawnymi.
Zapraszamy rodziców pragnących zapisać swoje dziecko do oddziału integracyjnego na wstępną rozmowę. Już w styczniu rozpoczynamy diagnozowanie dzieci mających potencjalnie rozpocząć naukę od września w naszej szkole. Nauczyciel w trakcie zabawy i rozmowy z dzieckiem sprawdzi zasób jego wiadomości i umiejętności, a także pokaże, jak wygląda szkoła i sale lekcyjne.
Zainteresowani rodzice już w styczniu powinni wystąpić z prośbą do poradni psychologiczno-pedagogicznej o przeprowadzenie badania, celem wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego na pierwszy etap kształcenia.
Więcej szczegółów znajdą państwo w zakładce REKRUTACJA.