SZKOŁA  PROMUJĄCA ZDROWIE

Od 2004r. należymy do Łódzkiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie

W 2011r. otrzymaliśmy certyfikat Sieci Szkół Promujących Zdrowie Województwa Łódzkiego

Od 18 grudnia 2015r.  należymy do Krajowej Sieci Szkół Promujących Zdrowie i Europejskiego Programu Szkoły dla Zdrowia w Europie.

          Zgodnie z założeniami Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie, której Polska jest członkiem, nadrzędnym celem szkoły promującej zdrowie jest zdrowy styl życia całej społeczności szkolnej, tzn. pracowników i uczniów. Szkoła jest instytucją, która ma bezpośredni wpływ na wszechstronny rozwój dziecka, zarówno fizyczny jak i psychiczny. Ażeby rozwój postępował pomyślnie, musi być spełniony najważniejszy warunek – jest nim zdrowie dziecka. Trzeba o nie dbać od najmłodszych lat.

          Hasło „ Promocja Zdrowia” od wielu lat ma w naszej szkole ugruntowaną pozycję. Jednak dopiero od września 2004 roku wraz z początkiem funkcjonowania innowacji pedagogicznej „Dbamy o nasze zdrowie” powstała spójna, systemowa koncepcja działania, której założenia znalazły się w dokumentach szkolnych – Wizja i Misja Szkoły, Statut Szkoły, Program Wychowawczy, Program Profilaktyczny. Celem strategicznym Szkolnego Zespołu Promocji Zdrowia wynikającym z założeń innowacji pedagogicznej jest propagowanie zdrowego stylu życia wśród całej społeczności szkolnej oraz podejmowanie działań prozdrowotnych  we współpracy ze środowiskiem lokalnym.    

          Innowacja pedagogiczna „ Dbamy o nasze zdrowie” realizowana jest na  terenie szkoły i poza nią w ramach zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych. Obejmuje swym działaniem uczniów klas 1 – 6. Zajęcia o profilu prozdrowotnym w ramach innowacji pedagogicznej „Dbamy o nasze zdrowie” mają na celu pogłębienie świadomości zagrożeń wynikających z prowadzenia nieprawidłowego trybu życia, jak również ułatwienie nabywania umiejętności dbania o własne zdrowie. Mają one także uzmysłowić rodzicom i dzieciom wpływ aktywnego wypoczynku, prawidłowego odżywiania się, przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa na stan zdrowia fizycznego i psychicznego. Działania profilaktyczne podejmowane w tym zakresie dotyczą między innymi zapobiegania otyłości, próchnicy, wad postawy oraz wczesne diagnozowanie wad wymowy u najmłodszych uczniów i zachęcanie rodziców do konsultacji logopedycznej.   W październiku 2011 r. po siedmiu latach wytężonej pracy otrzymaliśmy certyfikat przynależności do Wojewódzkiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Nie spoczęliśmy na laurach. W dalszym ciągu podejmujemy nowe wyzwania.    

          W roku 2012 dokonaliśmy przebudowy organizacyjnej i asortymentowej sklepiku szkolnego w taki sposób, aby zapewniał dostęp do zdrowych przekąsek i pełnowartościowych produktów. Teraz uczniowie znajdują na półkach sklepiku świeże kanapki, suszone owoce, napoje niegazowane na bazie soków owocowych, wodę mineralną, chrupki kukurydziane i ciasteczka zbożowe.   Także w 2012r. rozpoczęła działalność szkolna pracownia gastronomiczna wyposażona w sprzęty potrzebne do przygotowywania i degustacji zdrowych potraw ( mikser, sokowirówka, naczynia, sztućce, drobny sprzęt gospodarstwa domowego), w której uczniowie pod kierunkiem nauczycieli uczą się przyrządzać posiłki zgodnie z zasadami zdrowego odżywiania.

          Od 2012roku cała społeczność szkolna bardzo aktywnie uczestniczy w corocznych Wiosennych Tygodniach Promocji Zdrowia, które są przeglądem działań prozdrowotnych organizowanych przez Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Miasta Łodzi, a realizowanych przez placówki Łódzkiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Priorytetem dla Szkolnego Zespołu Promocji Zdrowia były działania zmierzające do otrzymania przez szkołę Krajowego Certyfikatu Szkoła Promująca Zdrowie. W tym celu wiosną 2014r. dokonaliśmy  autoewaluacji swoich działań w zakresie 5 standardów Szkoły Promującej Zdrowie. Następnie zorganizowaliśmy publiczną prezentację wyników autoewaluacji, przedstawiliśmy sukcesy oraz wskazaliśmy problemy wymagające rozwiązań.

          18 grudnia 2015roku otrzymaliśmy KRAJOWY CERTYFIKAT “SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”

5 STANDARDÓW SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE

STANDARD

Szkoła promująca zdrowie pomaga członkom społeczności szkolnej ( w tym rodzicom) zrozumieć i zaakceptować koncepcję szkoły promującej zdrowie.

STANDARD

Szkoła promująca zdrowie zarządza projektami promocji zdrowia w sposób sprzyjający: uczestnictwu, partnerstwu i  współdziałaniu społeczności szkolnej, w tym rodziców i społeczności lokalnej oraz skuteczności i długofalowości działań.

STANDARD

Szkoła promująca zdrowie prowadzi edukację zdrowotna uczniów i pracowników oraz dąży do zwiększania jej jakości i skuteczności.

STANDARD

Szkoła promująca zdrowie tworzy klimat społeczny sprzyjający: -satysfakcji z nauki i pracy w szkole, osiąganiu sukcesów oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości u uczniów i pracowników,- uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności szkolnej, rodziców i osób ze społeczności lokalnej.

STANDARD

Szkoła promująca zdrowie tworzy środowisko fizyczne sprzyjające zdrowiu, bezpieczeństwu i dobremu samopoczuciu uczniów i pracowników.

NASZE DZIAŁANIA

BEZPIECZNA SZKOŁA ( standard II )

1. Udział w projektach i programach:

  • • “Baw się i bądż bezpieczny”.
  • • “Kibicuj w Łodzi bezpiecznie”.
  • • “Klub bezpiecznego Puchatka”

2. Zorganizowanie “Tygodnia bezpieczeństwa w szkole”.

3. Systematyczna modernizacja budynku szkolnego pod  kątem bezpieczeństwa.

4. Apteczka pierwszej pomocy we wszystkich klasach.

5. Współpraca ze Strażą  Pożarną, Strażą Graniczną, Policją i Strażą Miejską.

6. Pogadanki, filmy, prezentacje multimedialne na temat bezpieczeństwa w szkole, w domu, na ulicy.

SPORT I REKREACJA  ( standard III )

  1. Nauka i doskonalenie umiejętności pływania w grupach rekreacyjnych i sportowych.
  2. Zajęcia na nowoczesnej, bezpiecznej pływalni.
  3. Udział w programach nauczycielskich:
  • Pływanie dla zdrowia, bezpieczeństwa i sportu.
  • Pływanie środowiskowe

4. Rozwijanie umiejętności i zdolności  ruchowych poprzez uczestniczenie w ogólnopolskich  i międzyszkolnych zawodach sportowych.

5. Wdrażanie społeczności szkolnej do udziału w czynnym wypoczynku poprzez:

  • udział w licznych rajdach pieszych i rowerowych,
  • czynne uczestniczenie w corocznych festynach sportowych,
  • udział w letnich obozach sportowych.

Piknik Rodzinny  ( standard IV )

  17 czerwca 2014r. po raz kolejny klasa Vc wzięła udział w zorganizowanym w Ogrodzie Botanicznym Dniu Rodziny. Uczniowie wraz z rodzicami i wychowawcami świetnie bawili się podczas potyczek sportowych na wesoło (wyścig z jajkiem, przeciąganie liny, wyścig z balonem) oraz pieczenia kiełbasek. Spotkanie było okazją do dobrej zabawy w gronie przyjaciół poza murami szkoły, pozostawiło także wspaniałe wspomnienia na koniec roku szkolnego.

PROFILAKTYKA ZDROWOTNA  ( standard III )

1. Kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych poprzez:

  • udział w ogólnopolskich programach edukacyjnych: “Mleko dla szkół”, “Owoce w szkole”, “5 porcji warzyw, owoców lub soku”.
  • dbałość o zdrową, zbilansowaną dietę i  estetykę spożywania posiłków

2. Objęcie badaniami postawy i przeglądem stomatologicznym wszystkich uczniów klas 1 –

3. Odciążenie  tornistrów i plecaków dzięki wyposażeniu wszystkich klas w szafki uczniowskie

4. Udział wszystkich uczniów w akcjach i projektach:

  • Szkodliwość zżywania dopalaczy,
  • Walka z hałasem.

5. Współpraca z instytucjami zajmującymi się działaniami profilaktycznymi na rzecz dzieci i młodzieży

  Od kilku lat priorytetem dla Szkolnego Zespołu Promocji Zdrowia są działania zmierzające do   propagowania wśród uczniów różnorodnych form aktywności ruchowej  i  zmiany nawyków żywieniowych, ponieważ niepokojąco wzrasta liczba dzieci zagrożonych otyłością.

Mamy sklepik bez fast-foodów.

Systematycznie ulega zmianie oferta produktów dostępnych w szkolnym sklepiku. Coraz więcej zdrowych przekąsek zdobywa uznanie naszych klientów. W ofercie pojawiły się chipsy owocowe, świeże owoce oraz  jogurty  (naturalne i owocowe). Asortyment produktów zbożowych wzbogacony został o  o sucharki, chrupki zbożowe,  bezcukrowe batoniki musli, wafle ryżowe także bez cukru oraz mix orzechów i ziaren.  Nie wszystkie  propozycje asortymentowe  były od razu zaakceptowane przez  uczniów.  Tak było w przypadku chipsów owocowych, do których dzieci podchodziły z dużą nieufnością. W końcu zaczęły je kupować. Niestety, niechętnie kupowane są jogurty, mimo akcji promocyjnej i zachęcająco  niskiej cenie.  Największym zainteresowaniem cieszą się  chrupki kukurydziane, ciasteczka zbożowe i batoniki musli. Także coraz częściej uczniowie wybierają wodę mineralną zamiast napojów owocowych.

Przyrządzamy zdrowe posiłki w pracowni gastronomicznej.

  Aktywnie działa szkolna pracownia gastronomiczna nieduża, ale funkcjonalna i  wyposażona w sprzęty gospodarstwa domowego. Do dyspozycji uczniów pozostają sokowirówka, mikser, blender, waga kuchenna, kuchenka mikrofalowa oraz potrzebne naczynia i narzędzia. Jest kącik do mycia naczyń oraz wygodne stanowiska pracy. Co najmniej raz w miesiącu każda klasa odbywa w niej zajęcia warsztatowe z zakresu zdrowego odżywiania, albo organizuje wspólne drugie śniadania czy biesiadowanie z okazji świąt. Uczniowie pod kierunkiem nauczycieli przygotowują kanapki, sałatki, koktajle, świeżo wyciskane soki owocowe i zdrowe desery. Wykazują się dużą pomysłowością w wymyślaniu i przygotowywaniu zdrowych potraw. Uczą się nakrywania do stołu i kulturalnego spożywania posiłków. Dzięki zajęciom w „ gastronomiku” dzieci mogą posiąść przydatne w dorosłym życiu umiejętności  pracy zespołowej i odpowiedzialności.

Uczniowie klasy II a, w związku z obchodami Światowego Dnia Pluszowego Misia, przygotowali w sali gastronomicznej, na II śniadanie swoje własne misiowe kanapki, które później ze smakiem zjedli. Dzieci częstowały się również upieczonymi przez mamy ciasteczkami w kształcie misiów oraz pysznym  misiowym  ciastem. To były bardzo przyjemne i “smaczne” zajęcia!

Do pracy nad zmianą nawyków żywieniowych społeczności szkolnej włączają się aktywnie pracownicy szkolnej stołówki. Obiady przygotowywane są zgodnie z zasadami zdrowego odżywiania. Codziennie serwowane są warzywa, najczęściej w postaci surówek, mięso smażone zastępowane jest gotowanym lub duszonym, do picia serwowane są  mało słodzone kompoty i  woda z cytryną, a na deser świeże owoce. Najtrudniej było przekonać uczniów do jedzenia surówek. Dlatego też w ubiegłym roku szkolnym prowadzona była  wśród dzieci z klas 1-3 akcja pod hasłem „Polubić surówki”,  która miała na celu  przełamanie niechęci do jedzenia surowych warzyw. Każdego miesiąca uczniowie dwóch kolejnych  klas degustowali  surówki serwowane w stołówce szkolnej, poznawali  ich walory zdrowotne i smakowe. Akcja zakończyła się powodzeniem gdyż w bieżącym roku zdecydowanie więcej uczniów sięga po surówki do obiadu.„

Zapytaj dietetyka, jak nadwaga znika” ( standard III )

Pod tym hasłem zorganizowaliśmy dla rodziców i uczniów naszej szkoły spotkanie z dietetykiem i prelekcję dotyczącą właściwych nawyków żywieniowych. Przyłączyliśmy się bowiem do ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „ UWAGA NADWAGA” zorganizowanej przez Centrum Dietetyczne NATUR HOUSE. Spotkanie odbyło się 30 października 2014r. Pani dietetyk opowiedziała o konsekwencjach wynikających z nieprawidłowej diety oraz wskazała, jak skomponować pełnowartościowy jadłospis dla całej rodziny. Wszyscy uczestnicy konsultacji otrzymali cenne wskazówki żywieniowe oraz broszury i materiały edukacyjne. Szkoda tylko, że tak mało rodziców odpowiedziało na naszą propozycję.

Program profilaktyki wad postawy, gimnastyka  wyrównawczo – kompensacyjna „ Zdrowe plecy” ( standard II )

Program gimnastyki wyrównawczo – kompensacyjnej opracowany został do realizacji w Szkole Podstawowej nr 149 w Łodzi dla pierwszego etapu edukacyjnego, w wymiarze dwóch godzin tygodniowo. Zajęcia polegają na profilaktyce wad postawy. Celem ćwiczeń korekcyjnych jest kształtowanie prawidłowej postawy jako wyrazu pełnego zdrowia fizycznego, psychicznego i sprawności dziecka. Wyrobienie w uczniu odpowiedzialności za własne ciało i kondycję fizyczną. Poznanie własnego ciała, jego budowy, występujących odchyleń i sposobów ich korygowania oraz wymogów higienicznych.

Ratujemy i uczymy ratować ( standard III )

Od 2008 roku uczniowie klas 1 – 3 realizują program BEZPIECZEŃSTWO I RATOWNICTWO MEDYCZNE. Dzieci uczą się bezpiecznych zachowań w różnych miejscach i sytuacjach a także udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Dla uczniów starszych organizowane są szkolenia z zakresu ratownictwa medycznego. W szkole działa też Klub Młodego Ratownika. Uczniowie mają do dyspozycji nowoczesne fantomy i inne niezbędne pomoce. Reprezentanci szkoły zajmują czołowe miejsca w ogólnopolskich konkursach ratowniczych. Można ich też spotkać na imprezach i pokazach gdzie prezentują swoje wysokie umiejętności.

WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM ( standard IV )

1. Stała, wieloletnia współpraca z Radą Osiedla  „ZARZEW”

  • współorganizowanie środowiskowych imprez rekreacyjno – sportowych dla mieszkańców osiedla oraz dzieci z okolicznych szkół i przedszkoli,
  • aktywny udział uczniów w obchodach Europejskiego Dnia Sąsiada.

2. Uczestniczenie w Finałach WOŚP

  • pokaz ratownictwa w wykonaniu członków Klubu Młodego Ratownika

3.  Organizowanie Pikników Rodzinnych propagujących aktywne formy wypoczynku uczniów i członków ich rodzin.