Bezpieczeństwo nie jest wszystkim,
lecz bez bezpieczeństwa wszystko jest niczym.

K. Neuman

 

RATOWNICTWO MEDYCZNE

Dotychczasowy system edukacji ratowniczej naszego społeczeństwa jest nieskuteczny przede wszystkim dlatego, że zbyt późno rozpoczyna się nauczanie pierwszej pomocy.

Chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom społeczeństwa oraz potrzebom naszych wychowanków postanowiliśmy opracować program edukacji dla bezpieczeństwa Uczymy się ratować (autorstwa pań: Magdaleny Stępień-Budki, Beaty Rusickiej, Małgorzaty Staciwa) skierowany do wszystkich uczniów szkoły podstawowej. Wynika on z przeprowadzonej ewaluacji i modyfikacji innowacji pedagogicznej Bezpieczeństwo i ratownictwo medyczne, wdrażanej w naszej szkole od 2008 roku. Program jest także odpowiedzią na zmianę podstawy programowej z dnia 23 grudnia 2008 r.

 

Program Uczymy się ratować kierowany jest do uczniów naszej szkoły. Realizacja programu zwiększa szansę dzieciom na rozwój ich zainteresowań, talentów i pasji oraz pozwala kształtować postawę gotowości i kompetencji w niesieniu pomocy, a także świadomości bezpiecznych zachowań.

Dodatkowo prowadzimy zajęcia pozalekcyjne dla uczniów zdolnych szczególnie zainteresowanych tematyką udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.

W ramach szeroko pojętej edukacji dla bezpieczeństwa, nasza szkoła nawiązała współpracę z instytucjami oraz służbami bezpieczeństwa: lekarzami, ratownikami medycznymi, policją, strażą graniczną, strażą pożarną, strażą miejską, studentami Uniwersytetu Medycznego w Łodzi oraz Szkoły Policealnej nr 2 w Łodzi.

Od wielu lat na terenie szkoły organizujemy spotkania uczniów z przedstawicielami służb mundurowych, którzy poszerzają wiedzę i umiejętności uczniów z zakresu bezpieczeństwa oraz ratownictwa medycznego.

Realizując treści zawarte w programie Uczymy się ratować duży nacisk kładziemy na profilaktykę prawidłowych postaw i zachowań naszych uczniów. Wielokrotnie podejmujemy tematykę z zakresu przestrzegania podstawowych zasad bezpieczeństwa w zróżnicowanych sytuacjach: w domu, szkole, na spacerach i wycieczkach, podczas wypoczynku, zabaw w domu i na podwórku, w kontaktach z obcymi. Uświadamiamy uczniom, jakie niebezpieczeństwa mogą z nich wynikać. Zajęcia przygotowują uczniów do nabycia umiejętności samodzielnego unikania zagrożeń i mierzenia się z rzeczywistością, mają wzmocnić u uczniów poczucie ostrożności i czujności oraz wyczuwania oznak niebezpieczeństwa.

O tym, jak ważne znaczenie dla ludzkiego życia ma udzielenie pierwszej pomocy w nagłym wypadku przekonywać nie potrzeba nikogo. Właściwie udzielona pierwsza pomoc może uratować życie wielu ofiarom nagłych wypadków. W efekcie podejmowanych przez nas działań skierowanych na szeroko pojęte bezpieczeństwo nasi uczniowie mają solidną wiedzę dotyczącą udzielania pierwszej pomocy, co potwierdzają współpracujący z nami specjaliści. W opinii odwiedzających szkołę fachowców nasi uczniowie bardzo dobrze znają zasady udzielania pierwszej pomocy, a z naszych obserwacji wynika, że nie boją się tej pomocy udzielać w życiu codziennym.