„Jeżeli kiedykolwiek chcesz pracować  z osobami niepełnosprawnymi

najpierw przywróć im godność.”

Maria Grzegorzewska

 

historii słów kilka…

Klasy integracyjne zostały powołane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w 1995 r. jako nowa forma kształcenia specjalnego.

W naszej szkole pierwszy oddział, umożliwiający wspólne kształcenie dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych, utworzono w dniu 01.09.2003r.

Pierwsza klasa integracyjna została powołana do życia z inicjatywy pani Dyrektor Małgorzaty Staciwy, która jako pierwsza w całym województwie łódzkim – rozpoczęła szerzenie idei integracji, tworząc oddziały integracyjne w Przedszkolu Miejskim nr 137 w Łodzi. To właśnie  tam powstało pierwsze w województwie łódzkim przedszkole z oddziałami integracyjnymi, którego była dyrektorem. Swoje wieloletnie doświadczenia w kształceniu integracyjnym przeniosła w 2003 roku na grunt naszej szkoły.

Wychowawcą pierwszej klasy integracyjnej została pani Izabela Dąbek, a nauczycielem wspierającym – pani Edyta Kaczmarek.

Wszyscy pozostali nauczyciele i pracownicy szkoły wspierali nowo powstałą klasę i służyli swoją pomocą, co dzieje się do dziś.

Pierwsi absolwenci o specjalnych potrzebach edukacyjnych naszej szkoły, ukończyli już naukę w szkołach zawodowych, średnich oraz wyższych, a następnie podjęli pracę. Napawa nas to dumą.

Dzieci w oddziale integracyjnym

  1. W naszej szkole na każdym poziomie funkcjonuje jeden oddział integracyjny.
  2. Uczy się w nim maksymalnie 20 uczniów, w tym od 3 do 5 posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
  3. Szkoła jest w stanie zapewnić naukę dzieciom z niepełnosprawnością:
  • słuchu,
  • wzroku,
  • ruchową, w tym z afazją,
  • autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
  • niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi
  1. Do oddziałów integracyjnych przyjmowani są uczniowie o różnym typie schorzeń, stopniu dojrzałości społeczno – emocjonalnej oraz sprawności intelektualnej. Staramy się, aby w jednym oddziale integracyjnym nie znalazły się dzieci z taką samą niepełnosprawnością.
  2. Uczniowie ci są objęci na terenie szkoły pomocą psychologiczno-pedagogiczną oraz rewalidacją. Ich rodzice mogą także skorzystać ze specjalistycznego wsparcia.
  3. Szkoła oferuje swoim niepełnosprawnym podopiecznym zajęcia specjalistyczne, takie jak:
  •     logopedia,
  •     zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
  •     rehabilitacja ruchowa,
  •     integracja sensoryczna (SI),
  •     zajęcia wzmacniające kompetencje emocjonalne i społeczne.
  1. Uczniowie otoczeni są na terenie szkoły opieką wykwalifikowanych specjalistów:
  •     pedagoga szkolnego,
  •     psychologa,
  •     logopedów,
  •     terapeutów,
  •     rehabilitanta ruchowego,
  •     pedagogów specjalnych.
  1. Praca z uczniem niepełnosprawnym opiera się na:
  • diagnozie jego potrzeb i możliwości psychofizycznych,
  • wdrażaniu działań wspierających jego rozwój,
  • zintegrowanych działaniach nauczycieli, czyli współpracy zespołowej wychowawcy, wszystkich nauczycieli uczący w klasie oraz specjalistów celem zwiększenia efektywności oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych.
  1. Uczniowie pełnosprawni przyjmowani do oddziału integracyjnego wyróżniają się dojrzałością adekwatną dla swojego wieku oraz kulturą osobistą, by móc wspierać i pomagać niepełnosprawnym kolegom i koleżankom. Spokojne usposobienie, cierpliwość i empatia to cechy szczególnie pożądane, gdyż zmniejszają one ryzyko wystąpienia zachowań agresywnych lub innych zagrażających bezpieczeństwu dzieci.

Czym różni się oddział integracyjny od klasy masowej?

  1. Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych uczą się wspólnie ze swymi rówieśnikami.
  2. Mniejsza liczba uczniów – maksymalnie 20, w tym pięcioro z niepełnosprawnościami.
  3. W czasie większości zajęć, pracuje jednocześnie dwóch nauczycieli, tj. wychowawca (nauczyciel prowadzący) i nauczyciel wspierający, których zadaniem wdrażanie działań wspierających uczniów z niepełnosprawnościami poprzez indywidualizację procesu nauczania i wychowania.
  4. Indywidualne podejście sprawia, że każdy uczeń może czuć się zaopiekowany, wyjątkowy i ważny.
  5. Uczniowie jeżdżą na wycieczki, zielone szkoły, wychodzą do kina, teatru, muzeów, uczestniczą w warsztatach organizowanych poza szkołą – tak samo jak wszystkie inne klasy
  6. Uczniowie niepełnosprawni wraz z rówieśnikami realizują zajęcia na pływalni, świetlicy, w ramach kół zainteresowań, projektów i programów, rozwijając swoje pasje i talenty.
  7. Z reguły wszyscy uczniowie korzystają z tych samych podręczników, uczestniczą w zajęciach szkolnych zgodnie z planem.
  8. Wszyscy uczniowie klas integracyjnych odnoszą wymierne korzyści z uczestnictwa w tej formie kształcenia. Kształtują w sobie postawę: akceptacji, tolerancji, szacunku i współdziałania. Są przygotowani do świadomego uczestnictwa w społeczeństwie.

Uczniowie niepełnosprawni:

1) uczą się od swoich zdrowych rówieśników właściwych postaw i zachowań w określonych sytuacjach,

2) są bardziej zmotywowani do podejmowania wysiłku intelektualnego i fizycznego, przez co chętniej uczą się i z większą wytrwałością doskonalą te umiejętności, które sprawiają im kłopot,

3) stają się bardziej samodzielni w czynnościach samoobsługowych, a także w pokonywaniu napotykanych trudności, gdyż obecność rówieśników zwiększa ich motywację do pracy nad sobą.

4) uczą się mówić o swoich potrzebach oraz uczuciach i emocjach,

5) stają się bardziej odważni, otwarci i pewni siebie,

6) czują się akceptowani i potrzebni.

7) codzienny kontakt z rówieśnikami sprzyja ich społecznemu, emocjonalnemu i intelektualnemu rozwojowi.

Uczniowie zdrowi:

1) od najmłodszych lat oswajają się z odmiennością drugiego człowieka – z tym, że ktoś może wyglądać, mówić i zachowywać się w niespotykany dotąd dla nich sposób,

2) kształtują w sobie postawę akceptacji, życzliwości i tolerancji,

3) nabywają umiejętność krytycznego, ale obiektywnego oceniania zachowania innych osób,

4) kształtują w sobie umiejętność dostrzegania potrzeb drugiego człowieka i chęć niesienia mu pomocy,

5) rozwijają zdolność rozpoznawania i nazywania własnych emocji, przyswajają sposoby ich akceptowalnego wyrażania,

6) uczniowie uczą się współżycia z osobami niepełnosprawnymi.

Zapraszamy rodziców pragnących zapisać swoje dziecko do oddziału integracyjnego na wstępną rozmowę. Już w styczniu rozpoczynamy diagnozowanie dzieci mających potencjalnie rozpocząć naukę od września w naszej szkole. Nauczyciel w trakcie zabawy i rozmowy z dzieckiem sprawdzi zasób jego wiadomości i umiejętności, a także pokaże, jak wygląda szkoła i sale lekcyjne.

Zainteresowani rodzice już w styczniu powinni wystąpić z prośbą do poradni psychologiczno-pedagogicznej o przeprowadzenie badania, celem wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego na pierwszy etap kształcenia.

Więcej szczegółów znajdą państwo w zakładce REKRUTACJA.