1. Ustalcie wspólnie z dzieckiem porę dnia, ramy czasowe i godziny na naukę.
  2. Stwórzcie z dzieckiem listę zadań do zrobienia w danym dniu.
  3. Chwalcie dziecko – skorzystajcie ze stwierdzeń motywacyjnych.
  4. Bądźcie konsekwentni i trzymajcie się zasad opracowanych wspólnie z dzieckiem.

Dzieci tak naprawdę potrzebują granic do poczucia bezpieczeństwa!

Może się zdarzyć, że Wasze dziecko nie będzie z własnej inicjatywy wprowadzało w życie wspólnie wypracowanych reguł. To Państwo powinniście je do tego motywować i towarzyszyć mu przez jakiś czas w utrwalaniu tych zasad. Warto jest położyć nacisk na konieczność dokonania zmian w tym wspólnym przedsięwzięciu („dobrze by było gdybyśmy ustalili…” „musimy jeszcze zastanowić się nad…”). Główny ciężar wdrożenia tych zasad spoczywa jednak zawsze na dziecku. W ten sposób pomaga się mu przyswoić sobie pewną dyscyplinę.

Pomagajcie, ale nie wyręczajcie. Starajcie się nie wyręczać dziecka w samodzielnej nauce. To jest bardzo ważne. Kiedy prosi o pomoc, nie podawajcie mu gotowych rozwiązań, ale jedynie na nie naprowadźcie, udzielcie wskazówek, wyjaśnijcie wątpliwości. Zachęcajcie dziecko do samodzielności. Samodzielna nauka, rozwiązane zadanie może dostarczyć mu dużej satysfakcji, wzmacnia w nim również poczucie, że jest w stanie poradzić sobie z trudnościami. Jest to szczególnie ważne, ponieważ uczeń posiadający wiarę w swoje możliwości nie zraża się trudnościami, a zadania, które przed nim stoją traktuje nie jak przykre obowiązki, ale jak wyzwanie, któremu jest w stanie podołać. Im większy nacisk położycie na poczucie osobistej satysfakcji i dumy z dobrze wykonanej pracy, tym mniej Wasze dziecko będzie zależne od zewnętrznych bodźców takich jak oceny.

JAK POMÓC DZIECKU UWIERZYĆ, ŻE MOŻE ODNIEŚĆ SUKCES W NAUCE

Podkreślajcie sukcesy, zamiast braków.

  • zapewnijcie dziecku pozytywne informacje zwrotne– chwalcie je za osiągnięcia, za to co zrobiło, pamiętajcie jednak by być konkretnym, chwalić za osiągnięcia wymagające wysiłku, wytrwałość i osobiste postępy (chwalcie uczynki, a nie samo dziecko),
  • nie pozwólcie by dziecko uzależniło się od Waszych pochwał. Pomóżcie mu samodzielnie ocenić swoją pracę,
  • bądźcie szczerzy, komunikujcie dziecku, że w nie wierzycie (“wiem, że to potrafisz”),
  • przyznawajcie, że praca samodzielna może być trudna (unikaj stwierdzeń typu: “nie umiesz tego zrobić? Przecież to takie proste!”),
  • pokazujcie pozytywne przykłady (“ja też miałam trudności z matematyką, ale moja wytrwałość i upór się opłaciły – zrozumiałam równania z dwoma niewidomymi”),
  • wystrzegajcie się podawania za przykład rodzeństwa lub kolegów– dopasowujcie swoje oczekiwania do każdego dziecka z osobna,
  • zachęćcie dziecko, by podsumowało codzienną naukę słownie lub najlepiej na kartce: „Co już umiem”. Warto konkretnie określić czego się nauczyło oraz to, w czym już czuje się pewnie. Nawet jeśli są to małe rzeczy. Zwróćcie uwagę dokonując tygodniowego przeglądu, jak szybko kartka się zapełnia, o ile dziecko stało się kompetentne przez te kilka dni,
  • powiedzcie dziecku, że tak naprawdę liczy się wysiłek włożony w pracę oraz to, czego się nauczy.

STARAJCIE SIĘ POKAZAĆ, ŻE CENICIE ZDOBYWANIE WIEDZY, STAWANIE SIĘ MĄDRYM

  • podkreślajcie znaczenie nauki jako celu, znaczenie nauki w życiu człowieka,
  • podkreślajcie, że nauka jest ważniejsza niż oceny,
  • pokazujcie praktyczne zastosowania zdobytych informacji,
  • wzbudzajcie w dziecku zainteresowania wieloma dziedzinami życia,
  • nie stawiajcie wymagań ponad możliwości dziecka,
  • wytłumaczcie, że błędy są naturalną częścią procesu nauki, nie wyśmiewajcie niepowodzeń, ale wskażcie jak można uczyć się na błędach i niepowodzeniach,
  • bądźcie wzorem pozytywnej postawy wobec własnych błędów,
  • nie pozwólcie, żeby ktokolwiek śmiał się z błędów innych.

CO WARTO MÓWIĆ DO DZIECKA

Kocham Cię.

Dasz radę.

Wierzę Ci.

Jesteś ważny.

Bądź sobą.

Twoje zdanie jest ważne.

Możesz pytać, dobrze jest wiedzieć.

Mów do mnie, słucham Cię uważnie.

Potrafisz, spróbuj jeszcze raz.

Spokojnie, wszyscy popełniamy błędy.

Każdy ma czasem ciężki dzień.

Możesz być z siebie dumny.

Zgadzam się z Tobą.

Uwielbiam z Tobą spędzać czas.

Masz super pomysły.

Jestem przy Tobie.